Skuteczne sposoby na promocję siłowni – sprawdź, jak mogą pomóc ci klienci
Jeśli prowadzisz siłownię, na pewno wiesz, że jej sukces w dużej mierze zależy od zadowolonych klientów. Ale czy wiesz, że twoi klienci mogą być również najlepszymi ambasadorami twojej marki? Oto kilka sposobów, w jaki klienci mogą pomóc w promowaniu twojej siłowni i co możesz zrobić, aby im to ułatwić.
Historie sukcesu - sposób na przyciągnięcie nowych klientów
Nic nie działa lepiej na potencjalnych i obecnych klientów niż prawdziwe historie sukcesu. Dlaczego? Tym, którzy dopiero myślą o rozpoczęciu ćwiczeń dasz dowód, że to naprawdę działa i jeśli tylko zaczną u ciebie trenować, mają szansę osiągnąć to, czego chcą. Z kolei osoby, które już ćwiczą, dostaną dodatkową porcję motywacji i utwierdzą się w tym, że warto się starać.
Jak najlepiej pokazać historię sukcesu?
No właśnie: chodzi o to, żeby ją pokazać, a nie tylko opisać. Obrazy są znacznie skuteczniejsze niż słowa, więc zrób kilka zdjęć i udostępnij je w social mediach czy na stronie internetowej klubu. Idealnie byłoby, gdyby towarzyszyły im także zdjęcia „przed” – takie porównanie najbardziej działa na wyobraźnię.
Osoby do case study – kto może być ambasadorem siłowni?
Postaraj się wybrać spośród swoich klientów różne typy ćwiczących. Czy ktoś schudł dzięki Twoim programom treningowym? Zbudował imponującą masę mięśniową lub osiągnął świetny wynik w zawodach? A może pozbył się jakichś dolegliwości, np. bólu pleców? Prezentując różnorodne osiągnięcia trafisz do ludzi o różnych potrzebach treningowych.
Kiedy już wytypujesz odpowiednie osoby do prezentacji, zapytaj je o zgodę i dokładnie wyjaśnij, jak zamierzasz wykorzystać ich wizerunek. Na koniec nie zapomnij podziękować – może warto dołożyć do tego jakiś drobny upominek?
Jeżeli Twoja siłownia działa od niedawna i jeszcze nie masz klientów z odpowiednią historią, myśl przyszłościowo: wytypuj kilka osób i śledź ich postępy (oczywiście za ich zgodą), rób zdjęcia, kręć filmiki. Powstanie w ten sposób świetny materiał na przyszłość!
Opinie klientów – popraw jakość swoich usług
Twoi klienci są najlepszym źródłem informacji o tym, co w siłowni działa dobrze, a co wymaga poprawy. Kiedy ty siedzisz zakopany w papierach, biegasz po urzędach albo załatwiasz inne sprawy związane z prowadzeniem biznesu, oni ćwiczą: korzystają z maszyn, używają wolnych ciężarów, słuchają wskazówek trenerów... A potem przebierają się w szatniach czy biorą prysznic. I mają wiele spostrzeżeń, które mogą pomóc ci stworzyć siłownię idealną. Powiedzą, na czym ćwiczy się dobrze, a co się zacina. Jakiego sprzętu brakuje, a z czego spokojnie można zrezygnować.
Najprostszym sposobem na uzyskanie feedbacku od klientów są ankiety. Mogą być one w formie papierowej lub cyfrowej, dostępne na przykład przez e-mail lub bezpośrednio na stronie internetowej. Tak już jest, że swoje zdanie najchętniej wyrażamy anonimowo – nie bój się tego, jeśli chcesz uzyskać naprawdę szczere opinie. Trolle trzeba będzie odsiać ;-)
Uważaj na błędy, które możesz popełnić przy tworzeniu ankiet. Oto najczęstsze z nich:
1. Nie zadawaj zbyt wielu szczegółowych pytań – mało kto będzie miał czas na ich wypełnienie.
2. Twórz pytania tak, żeby nie sugerować odpowiedzi – pamiętaj, że twoim celem jest uzyskanie opinii od klienta, a nie tylko potwierdzenie swojej własnej.
3. Umieszczaj w ankiecie głównie pytania zamknięte, z możliwością wyboru odpowiedzi – one mniej odstraszają, bo wymagają mniej czasu na odpowiedź. Na koniec możesz dodać 1-2 pytania otwarte, żeby osoby, które lubią pisać, mogły się wykazać.
Dobrym sposobem na pozyskanie opinii są też rozmowy z trenerami – to z nimi klienci mają zwykle najlepszy kontakt, więc jest duża szansa, że powiedzą szczerze, co im leży na wątrobie.
Pytaj klientów o wszystko – od stanu i rodzaju sprzętu, przez czystość pomieszczeń, aż po jakość obsługi. Dzięki temu dowiesz się, co należy poprawić, aby zwiększyć satysfakcję klientów. Takie podejście ma też jeszcze jedną zaletę: kiedy ludzie widzą, że ci na nich zależy, a ich uwagi i sugestie są brane pod uwagę, chętniej zwiążą się z twoją siłownią na dłużej i będą ją polecać swoim znajomym.
Wykorzystaj moc mediów społecznościowych
Jak jeszcze klienci mogą pomóc w promowaniu twojej siłowni? Potężnym narzędziem są oczywiście media społecznościowe. Zachęcaj ich do oznaczania siłowni w postach, publikowania zdjęć z treningów i dzielenia się osiągnięciami. Możesz również stworzyć specjalne hashtagi związane z twoją siłownią, które ułatwią śledzenie takich postów. Organizowanie konkursów czy wyzwań na mediach społecznościowych to kolejny świetny sposób na zwiększenie zaangażowania i dotarcie do szerszego grona odbiorców.
Pamiętaj też o nagradzaniu lojalnych klientów. Programy lojalnościowe, rabaty na karnety czy darmowe treningi personalne mogą być świetnym motywatorem do tego, aby klienci polecali twoją siłownię innym.
Podsumowanie
Klienci to najważniejszy element sukcesu twojej siłowni. Dzięki ich zaangażowaniu i opinii możesz nie tylko poprawić jakość świadczonych usług, ale także skutecznie promować swoją markę. Tylko od ciebie zależy jak – i czy w ogóle – to wykorzystasz.
czytaj też: Jak zbudować lojalną bazę klientów w siłowni lub klubie fitness?