Automat vendingowy w siłowni i klubie fitness – kompletny poradnik dla właścicieli
Zastanawiasz się nad wstawieniem do siłowni czy klubu automatu veningowego? Nie wiesz, czy taka inwestycja rzeczywiście się opłaca?
W poniższym artykule odpowiemy na najważniejsze pytania dotyczące automatów vendingowych, aby pomóc Ci podjąć świadomą decyzję.
Czy warto ustawić automat vendingowy w siłowni?
Najkrócej mówiąc: tak, automaty vendingowe w siłowniach mogą być bardzo opłacalne. Ale jeśli myślisz, że zarobisz na nich krocie, to… znajdź inny pomysł na biznes. Owszem, dzięki sprzedaży napojów, przekąsek czy suplementów diety można zwiększyć przychody (i to bez konieczności zatrudniania dodatkowego personelu), ale nie będą to wielkie pieniądze.
Dlaczego więc warto postawić automat w siłowni czy klubie? Dla wygody klientów: będą mogli szybko kupić napój izotoniczny, baton proteinowy i inne produkty, które przydadzą się przed, po czy w czasie treningu. A klient „zaopiekowany” i kompleksowo obsłużony będzie czuł się w siłowni dobrze i chętniej do niej wróci.
Automaty przydają się zwłaszcza w siłowniach bezobsługowych, ale nie tylko: odciążą Ciebie albo Twoich pracowników i dadzą czas na załatwienie innych spraw. Zajmują też znacznie mniej miejsca, niż klasyczne stoisko z produktami, a zaoszczędzoną powierzchnię możesz przeznaczyć np. na ustawienie dodatkowego sprzętu.
Kiedy jeszcze sprawdzą się automaty? Docenią je osoby, które piją różnego rodzaju koktajle proteinowe. Nie muszą ich przygotowywać, przywozić bidonów z domu, a potem próbować domyć zaschnięte resztki i pozbyć się z bidonu charakterystycznego zapachu. Jest szybko, higienicznie i wygodnie.
Tyle o zaletach, a czy automaty vendingowe mają wady? Owszem.
Po pierwsze: zakup nowego automatu to spory wydatek, choć istnieje możliwość zakupu używanego urządzenia lub wynajmu (o czym później).
Po drugie: automaty trzeba regularnie czyścić, serwisować i uzupełniać produkty, a to z kolei wymaga czasu i generuje koszty, jeśli korzysta się z usług zewnętrznej firmy.
Jakie są rodzaje automatów vendingowych?
Automaty vendingowe można podzielić na kilka głównych rodzajów w zależności od oferowanych produktów:
- ekspresy vendingowe i kawomaty sprzedające gorące napoje – mogą być nablatowe lub w formie tradycyjnej „szafy”,
- automaty z napojami zimnymi w puszkach i butelkach,
- automaty z przekąskami (najczęściej tzw. sprężynowce), idealne do sprzedaży batonów, orzechów, chipsów, owoców suszonych i innych przekąsek,
- automaty z suplementami diety, oferują np. odżywki białkowe czy witaminy,
- automaty mieszane: połączenie automatu z napojami i przekąskami,
- automaty z produktami świeżymi, tzw. talerzowce, które oferują gotowe posiłki, takie jak sałatki, kanapki czy nawet dania obiadowe, co może przyciągnąć osoby dbające o zdrową dietę.
Ceny i koszty automatów vendingowych – ile trzeba wydać?
Ceny automatów vendingowych różnią się w zależności od typu i stanu technicznego.
Nowy sprzęt to wydatek rzędu przynajmniej kilkunastu tysięcy złotych. Cena uzależniona jest od rodzaju automatu i jego funkcji (np. obsługa płatności kartą, chłodzenie produktów). Te najbardziej rozbudowane, talerzowe, do sprzedaży świeżych dań, kosztują nawet 50 tys. zł.
Ceny używanych automatów są dużo bardziej przystępne: proste modele do sprzedaży napojów gorących kupisz nawet za ok. 1500 złotych, te lepiej wyposażone za 5 – 10 tysięcy.
Używane urządzenia mogą być dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy chcą zminimalizować koszty początkowe, ale warto upewnić się, że są w dobrym stanie technicznym. Gdzie szukać takiego sprzętu? Znajdziesz go na popularnych portalach aukcyjnych, ale jest także wiele firm, które sprzedają używane automaty, i to z serwisem oraz kilkumiesięczną gwarancją. Często mają one w ofercie także sprzedaż części zamiennych, a więc możesz liczyć na kompleksową obsługę.
Pośrodku tej stawki znajdują się automaty używane, ale odnowione. Za kilkanaście tysięcy możesz kupić dobrej klasy sprzęt, który popracuje jeszcze długie lata.
Jeśli chcesz kupić automat vendingowy, a w portfelu pustawo, zastanów się nad leasingiem. Wiele firm sprzedających tego rodzaju sprzęt współpracuje z firmami leasingowymi i pomaga przejść cały proces. W leasing można wziąć zarówno nowe, jak i używane automaty.
Budżetową alternatywą jest wynajem automatu, który może kosztować od 300 do 600 zł miesięcznie. Wynajem to także dobra opcja dla osób, które jeszcze nie wiedzą, czy taki sprzęt sprawdzi się w ich obiekcie – umowa najmu obowiązuje przez określony czas (np. pół roku), a po jej zakończeniu sprzęt wraca do firmy wynajmującej.
Do kosztów związanych z instalacją automatu trzeba oczywiście doliczyć koszt zatowarowania. Na początek będzie wystarczy ok. 800-1000 zł - w zależności od asortymentu.
A ile da się zarobić na takim automacie?
Jak już wspominaliśmy, nie jest to pomysł na dochodowy biznes, a raczej jedna z form usługi dla klientów siłowni czy klubu.
Zakładając, że miesięcznie na towar wydamy ok. 1 tys. złotych, a marża wyniesie ok. 50% (czyli sporo), otrzymamy 1500 zł. O ile oczywiście cały towar się wyprzeda. Jeśli odejmiemy od tego koszt prądu i serwisu, schodzimy już poniżej tysiąca. I modlimy się, żeby nie doszło do awarii, która pochłonie kolejne pieniądze… To dlatego osoby, które chcą wejść w ten biznes na poważnie, instalują przynajmniej kilka automatów, w różnych lokalizacjach.
Na nieco wyższy dochód mogą liczyć właściciele siłowni pracujących 24 h, bo zwykle o sukcesie decyduje ilość sprzedanych produktów i czas, w jakim je sprzedamy, a nie wysokość marży.
Co to jest usługa vendingowa?
Usługa vendingowa to opcja, w której firma zewnętrzna dostarcza automat, zajmuje się jego serwisowaniem, uzupełnianiem produktów i rozliczeniami. Zaletą takiej usługi jest brak konieczności inwestowania w sprzęt, ponieważ koszty są pokrywane przez firmę vendingową. Są to więc rzeczywiście automaty bezobsługowe, bo właściciel siłowni może nie zawracać sobie nimi głowy.
Jakie rodzaje płatności obsługują automaty vendingowe?
Nowoczesne automaty vendingowe oferują różnorodne formy płatności, co zwiększa ich dostępność i wygodę dla klientów.
1. Płatność gotówką (bilon lub bilon/banknoty) - tradycyjny sposób, choć coraz rzadziej stosowany. Dobre rozwiązanie dla właściciela siłowni (nie płaci prowizji od transakcji), gorsze dla klientów, którzy nie zawsze mają przy sobie gotówkę.
2. Płatność kartą płatniczą. To bardzo popularne i wygodne dla klientów rozwiązanie, ale dla właściciela generuje dodatkowe koszty: musi kupić albo wydzierżawić terminal, a potem opłacać abonament i płacić prowizję od każdej sprzedaży.
3. Płatności mobilne: Google Pay, Apple Pay, BLIK – stale rosnący trend, bardzo popularny wśród młodszych klientów, doceniany także przez starszych.
4. Płatności kartą pre-paid – to inaczej karty prezentowe czy rabatowe, które możesz wręczyć pracownikom czy wybranym klientom, dołączać je do karnetów premium itp.
Wybierają system płatności do swojego automatu przeanalizuj, kto będzie z niego najczęściej korzystał, jakie formy płatności preferuje, co będzie dla niego najbardziej dostępne (np. na podstawie sprzedaży karnetów). Jeśli większość Twoich klientów wybiera transakcje bezgotówkowe może się okazać, że koszt zakupu czy wynajmu terminala szybko się zwróci.
Obowiązki związane z posiadaniem automatu vendingowego
Jeśli w automacie sprzedaje się produkty spożywcze, trzeba spełniać wymagania sanitarno-higieniczne określone przez Sanepid.
Osoba, która zajmuje się zaopatrywaniem automatu, konserwacją czy naprawami, musi mieć aktualną książeczkę sanepidowską.
Jeżeli automat podłączony jest do wody z odrębnego ujścia albo butli, musi ona być zbadana przez Sanepid.
Automat musi mieć wyraźnie określone ceny produktów oraz instrukcję obsługi.
Rozliczenie podatkowe ze sprzedaży w automacie
Automat vendingowy generuje przychód, który trzeba rozliczyć z urzędem skarbowym. Rozliczenie odbywa się raz w miesiącu. Należy też prowadzić ewidencję do celów VAT.
Co ważne, sprzedając towary z automatu nie musimy wystawiać paragonu fiskalnego. Możemy też prowadzić taką sprzedaż w niedziele i święta.
O czym jeszcze warto pamiętać?
1. Wykorzystaj automat marketingowo: jego ściany możesz okleić plakatami reklamującymi Twoja markę lub określone zajęcia.
2. Uważaj z mieszaniem asortymentu: zdrowe produkty zwykle są droższe i jeśli zestawisz je z tymi „zwykłymi”, cena może zniechęcać do zakupu.
3. Jeśli prowadzisz siłownię bezobsługową zainwestuj w system do monitorowania stanu zapasów – pustawy automat nie wygląda dobrze i psuje wizerunek, na który ciężko pracujesz.
4. Kontroluj daty przydatności do spożycia sprzedawanych produktów.
5. Dbaj o czystość sprzętu, regularnie go odgrzybiaj, zapobiegaj pojawieniu się pleśni.
Podsumowanie
Automat vendingowy w siłowni czy klubie fitness to korzystna inwestycja, zwłaszcza jeśli chcesz zwiększyć wygodę klientów. Należy jednak dokładnie przeanalizować koszty, dostępne formy płatności oraz obowiązki związane z obsługą i serwisem urządzenia. Alternatywnie, usługa vendingowa może odciążyć właściciela siłowni, ale kosztem mniejszych zysków.
czytaj też: Czy Twoja siłownia łamie prawo? Dowiedz się, jak legalnie zorganizować konkurs albo loterię